Alla inlägg under januari 2012

Av petra simpson - 31 januari 2012 09:48

Hemma igen.......

Ja nu är jag hemma igen i hemmets turbulenta vrå.

Igår var det dax för Blondies operation, Mats åkte in med henne på morgonen och allt gick bra hon är ju så virrig att hon tycker det är kul att åka till vetrinären..... Jag fick åka och hämta henne vid 10,30 tiden, hahaha hon vaf full som en kastrull. Har aldrig sett henne så totalt påverkad fick lyfta in henne i bilen, hon kunde inte sitta riktigt benen bara gled isär på henne. Hon låg och små gnydde hela dagen men det gick bra, det enda är att hon har en t-shirt på sig istället för en tratt, den tycker hon inte om.

Sen är det den skadade sonen....puh. Han har fått kryckor med sig hem från akuten....jätte bra, om man har friska armar. Men han är ju inte helt läkt i nyckelbenet än så han kan ju inte använda kryckorna rätt. Så än en gång på koet tid har vi en unge som inte kan sköta sin egen ADL....mamma sätt på skona, byxorna ...bla bla bla...

Men med glimten i ögat så sade han idag "du  mamma du behöver ju inget jobb, du kan ju vara min personliga assistent".

Ja men hemma är jag ändå och det är skönt, nu skall vi slappa i soffan en stund. På em så skall vi iväg till doktorn med sonen då han bara får ondare och ondare, behöver bättre smärtis tror jag.


Ha en bra dag alla glada.

Av petra simpson - 30 januari 2012 04:25

Åh vilken dag .....

Kom hem till den ekande tomma lägenheten i morse och skulle sova men va fasiken det börjar ju bli ljust tidigare nu för tiden och när man skall sova dag tid så märks det väl. Jag menar inte att det var ljust när jag skulle sova men när man vaknar till efter ett tag så är det ljust. Vaknade vid 3 tiden och kunde inte sommna om ...typiskt inför sissta natten denna vända.  

Ja men tur i oturen var det för då var jag vaken när min man ringde och meddelade att han och sonen var på akuten...NEEEEJJJJ vad är det nu. Jo då hade de varit ute och åkt skidor i Nybro en skid backe utan för stan. Där hade sonen då åkt "off pist"" ...Hur man nu kan gör det när vi knappt fått någon snö i år. Åkt lite för fort hoppat och landat på en stenfrusen stock...smack på höften.  

Samtidigt så är den andra sonen på väg hem då från en  kryssning med sin kompis och inga föräldrar är hemma. Då kan jag säga att det inte kändes bra att jobba 10,5 mil från hemmet.....mamma nerven mådde inte bra kan jag säga. Som en lite krona på verket så var ju hunden hemma och behövde en riktig låååång prommis inför operationen i  morgon.

Allt löste sig dock med lite effektiv roddning via telefonen.....puh. Så nu längtar jag hem ännu mera.


Detta får vara allt för idag och jag hoppas att det går bra för min älskade vovve i morgon på operations bordet. Då tumören är mindre denna gång så borde det ju gå lite smidigare. Längtar tills jag får hämta henne i morgon då jag inte hinner hem för att pussa och krama på henne innan operationen.....

Idag håller vi tummarna för vår kära Doggelitoz Qeen of Hearts......    


Over and out från Mora.....Det är motgångarna som vi möter i livet som gör oss starka och unika......


Av petra simpson - 28 januari 2012 01:43

Ja ibland kan jag bara inte sluta och fundera över livet och vad vi gör med det vi har......  

Känns mer nu än någonsin att man verkligen är mitt i livet på alla sätt och vis. Jag själv har passerat 40 strecket, jag har klarat sjusköterske programmet och tagit studenten. Mina 2   fyller 13 år i sommar och bli mer och mer självständiga.

I går var jag och ena sonen och tittade på en anna skola som han vill börja på till hösten, då betyder det att han får cyckla och åka buss....uja va stort.

Den andra har fått det för sig att han nu helt plötsligt vill sattsa på en helt anna sport....som är typ svin dyr.....Men ja vi får se hur det går, jag/vi stöttar våra barn som det bara går men ibland får man bromsa och sätta realistiska gränser.

i sommar får jag min första riktiga semester på jag vet inte hur många år...

Bara allt snurrar på fattar inte vart jag skall vända mig eller hur jag skall bete mig,barn,make,hund och ja livet. Vaknar vissa dagar och bara känner mig ledsen...!! Varför?? ja jag vet inte det bara blir så. Vill så himmla mycket men hinner inte med känner mig skylldig till allt hela tiden. Jobba jobba mera mera städa putsa feja hundar ungar jag ALLT blir över mäktigt ibland.

Idag är en sån dag och jag bara längtar hem till min vrå och mina  .......snyft

Men tur att patienterna tar lite av min tid på natten......


Bergoch dal bana....japp så är det !!!

Av petra simpson - 25 januari 2012 00:13

Nattens fundering..... ja eller det är inte bara just i natt som jag funderar över detta utan denna fundering kommer oftare och oftare nu för tiden. Vart är vi på väg hur vill vi att världen skall se ut framöver ???

jag har vuxit upp med ett motto att alla som vill vara vän med mig är välkommna, jag är hellre utan vänner än att jag är en av dem som trycker ner.... Vet inte direkt om det har att göra med mina föräldrars påverkan jag tror mera att det är något som vuxit fram i mig. Jag har aldrig varit pinnsmal och super snygg, killar intesserade inte mig när alla mina kompisar var "ute på jakt". Jag blev mobbad för att jag inte var som alla andra...dvs smal, snygg elak och hade pengar och fick allt jag ville av mina föräldrar.  

Jag håller idag på att uppfostra två super mysiga killar som verkar ha samma värderingar som mig och min man utan att vi kastar på dem våra åsikter. Men sen kan jag ibland känna att jag önskar att vi var lite tuffare och hårdare hela familjen. För hur funkar det ute i verkliga livet ??? Jo vi sitter och pratat om lika behandling i skola och i idrotts grupper....men lever vi själva efter detta ??+ NEJ jag tror inte det....

På arbets platser och överallt omkring oss vuxna så mobbas det, fryser ute och tycker att alla som inte tycker lika som dig är hel kassa. Jag menar sen sitter vi hemma inför våra barn och gör samma sak, är det då att undra på att barnen tror att det är rätt att vara elak.....jag menar mamma och pappa gör det ju så varför får inte jag....


Måttot mina barn och dina skit ungar funkar inte riktigt då.....eller....

Ush för barn som gråter och tappar själv kännslan för att vännerna runt omkring dem är elaka. Skärpning på er alla, alla barn skall ha samma chanser oavsett vad du tycker om dem och deras föräldrar. Att som förälder hänga i korridorer viska, peka och frysa ute barn och vuxna. Vem säger att just dina tankar är de rätta ????

I min önske värld så vore alla vänner och visst det kan vara en stor önskan, men om inget annat att vi är shyssta mot varandra och håller tyst om våra egna dumma tankar.  

Tänk dig att barnet/vuxna som går med huvudet lågt också har en rätt att vara.....


Jag tycket att vi skall granska oss själva och fundera om vi inte själva är lite övergoda ??? 


I mitt hem är alla välkommna, feta/smala, elaka/snälla, rik/fattig osv.....  

Av petra simpson - 24 januari 2012 03:57

Jaha då är det dax igen....känner mig vissa nätter som han i den gammla tv serien man längtade efter när man var ung.....inte så längeseda då menar jag.

Han satt där och sände radio mitt i natten när alla andra sov.  

Jag sitter uppe och håller koll på mäniskor som är sjuka och kräver vård, men oftast så sover de ju på natten. Det är ju jätte viktigt för tillfrisknandet, men ibland önskar man att det var lite mera som hände. Men realistiskt så går det ju inte att planera in mera måsten för blir en pat dålig så kräver ju den pat min totala uppmärksamhet.

Livet som syrra kan jag säga är precis allt jag önskat och mer där till.......

Ibland så sitter jag och funderar och tänker på hur det går för alla i min gammla klass, har alla fått jobb, vart hur när osv.....

Det som är otroligt synd med distans studier är att man får inte riktigt samma kontakt....

Mamma livet då hur går det med det??   Ja ibland känns det som att man bankar huvudet i väggen och bara känner desperation. Ibland så är det guld och gröna skogar. Fattar inte att jag inom några månader kommer att vara tonårsmamma......hur kunde det bli så.

Kommer att ha två hormonstinna tånårs grabbar som försöker ta över hemmet. HJÄLP  


Känner nu att det är släppa taget dax litegrann, grabbarna blir stora och behöver lära sig ett större ansvar. Men det är svårt vill jag lova.

Ja vi får se hur det går.......livet är en fest och vi är alla bjudna, men vi bestämmer själva vad vi vill göra med inbjudan......JAG tar den med hull och hår och njuter....jag lever  

Av petra simpson - 22 januari 2012 21:49

Japp då var det söndag kväll.....

Har jobbat extra hela helgen i Falun på min hem avdelning....sååå skönt.

Låg i sängen i går kväll och funderade på hur fort allting kan förändras, man drömmer önskar och helt plötsligt är man där. Tre lååånga år i skolan för att bli något man drömt om och nu är jag här. Jag riktigt älskar mitt nya yrke och kommer att bli ännu bättre nu när jag snart får jobba på hemma plan.

Jag och min ena son har gått långa promenader efter jobbet igår och idag med vår kära vovve, Blondie. Hon har varit hos en gammal vän till mig på foder ochh avlastning ett tag då det varit mycket här hemma ett tag. Vi tog hem henne på hennes födelsedag, ett krav från barnen, tog henne till vetrinären för en spruta innan hon skulle tillbaka till min vän för de sissta månaderna. Men vi fann en ny knöl på henne på samma ställe som den förra satt. Blondie opererade bort en tumör som var stor som en fralla för ca 18 mån sedan, en riktigt jobbig resa för hund och oss. Nu har hon alltså fått en ny, men nu har vi fått tid för operation nästa måndag den 30 jan.

Ja här hemma hos mig så sover alla redan och jag skall smyga ner till min kära make.....

I morgon så bär det av mot Mora igen för två nätter igen......


Kram och vänner det är dem man kan ringa till ibland och det känns som det var igår.........


KRAMIZ........

Av petra simpson - 19 januari 2012 01:06

Japp dax igen,

Idag har jag varit duktig jag, städat och fejat i vår lilla lya som vi har här i Mora. Skall bli jätte skönt att komma hem igen och jobba i Falun men lite vemodigt att lämna mina nya goa arbets kolegor och minna "rummisar".  

Ja och sedan har vi haft lite uppläxning via tele....ett annat moment jag inte gillar. Att vara ifrån barnen och maken, när det händer något vill man öga mot öga kunne reda ut konflikter. Ene sonen är liksom inne i en period där "BLASÈ" är hans livsstil, slapp hänt och nonchalant. Men oj ...va ... nej inte jag....lovar de ä så..... osv

Men samtidigt tror jag att man som en smått curlande förälder bygger upp dett i  barnen, liksom varför ta helt ansvar när mamma och pappa alltid löser mina problem...eller tror ni inte att det är så ???

Har idag skrivit på mina papper om uppsägning, lite vemodigt tycker jag, samtidigt så fick jag en pressent av min chef. En ny fin namn skyllt.....Ja om inget annat så är den ju ett minne från min tid här i Mora.

I morgon bär det av hemmåt igen sova i min sköna säng och mysa med mina tre  .

I helgen har jag tagit åt mig att jobba extra i Falun kan behövas nu då Blondie skall in på operation igen, trots försäkring så kostar det ju.

Sån tur att man inte behöver fundera på fritids sysselsättningar, men jag älskar ju mitt nya yrke och jobbar med glädje. Jag menar jag kommer ju arr ha riktig sommar semester i år för första gången på lääänge. Förra sommaren så köpte vi nämligen en husbil, japp viken grej va. Vi lånade min syrras husbil för en fotbolls cup i Huddik och blev så biten, va mysigt det är och avslappnande. Om allt går som vi vill så kommer vi troligen att spendera midsommar vid riksgränsen med skidåkning........vilken grej va !!

Skall bli så kul att glida fram i Norrland och se allt som Sverige har att bjuda på....skal bli kul att planera och göra.


Japp ännu en dag i livet är förbi // Kom i håg att livet är en fest och vi är alla bjudna   

Av petra simpson - 18 januari 2012 00:49

Ja nu var det alltså dax igen att försöka blåsa liv i min gamla blogg. Har varit tyst ett bra tag nu kan man lungt säga.

Till att börja med så sist jag skrev hade vi varit i Uppsala och hälsat på våra vänner och deras cancer sjuka dotter, när vi kom hem var jag själv så dålig att jag hamnade på sjukhus.

Japp då var det dax igen " same procediur as last year Ms Simpson....." Jo så var det on så in i hellskotta i  f***** jo   du det kan jag lova kunde inte sitta för alla pengar i världen. Blev opererad på natten för sprucken cysta igen.....men oj fan va fel det blev för det var ju inte det som var felet. Vaknade ur narkos och hade om inget annat än ondare...ja joho så var det nu läkar ny koll och oj fan det var tydligen något som heter Barholinit.....japp brudar passa er för det , aj oj va ont det gjorde.

Sen var det höst och vinter och dax för de sista terminerna på min vandring för att bli sjuksköterska....mycket teori med bla ett PM och en C- uppsatts. Men mycket rolig praktik också, jag var på Vc Domnarvet och där bara trivdes jag så super bra, också 5 veckor inom geriatrik och det är inte min grej aldeles för lungt för mig. Gjorde sista terminen en fin placering på avd 27 en kardiolog avdelning och det var jätte lärorikt men kronan på verket var mina 5 veckor på ambulansen Borlänge. Oj vilken super fin praktik alla är super bra och hjälp samma och vad mycket jag lärde mig och vilken inblick i arbetet som dessa fantasktiska människor gör.

I februari så fylle jag 40 år !! oj va vi firade detta jätte kul fest med släkten och närmaste vännerna. Sedan var vi till Thailand i 3 veckor i mars såååå skööönt, även om jag skrev min C-uupsatts mednas vi var där så var det ju ändå sol och värme... Kattis och Micke kom ner ett par dagar efter oss. Två underbara människor som vi träffade två år tidigare när vi var i Thiland som vi då har hållit kontakt med.

I Juni så firade vi en stor seger.......  JAG BLEV FÄRDIG SJUKSKÖTERSKA........13/6/11.......  


Har under sommaren -11 jobbat på en helt underbar avdelning med inriktning hematologi/gastro/medicin. Jag har lärt mig så mycket och lärt känna en hel hög med underbara människor både kollegor och patienter.

Jag har haft det jätte bra på den avdelningen men tyvärr är det ju anställnings stopp i landstinget dalarna och vi var några som "slogs" över de få timmarna som vi kunde få under hösten.

Därför sökte jag mig vidare och fick en tillsvidare anställning på Mora lasarett som sjusköterska natt på heltid, men jobbar ju mindre timmar i veckan på natt tjänster så jag räknade ut att det skulle vara värt det. Fyra resor i månaden cirka och inte på det hela så många dagar utan min familj, jag delar här på en lägenhet/rum med två hel schysta tjejer som heter Ida och Maria. Vi ses inte så ofta då de jobbar dag/kväll och jag natt.

Efter två veckor i Mora blev jag erbjuden en heltids tillsvidareanställning i Falun, som jag tackade nej till pga plikt kännsla och det faktum att jag trivdes bra i Mora och har jätte fina kollegor där. Men nog längtar man hem alla gånger.

Nu har det dock löst sig till det bättre fortare än jag trott, jag har fått en anställning inom resursen på lasarettet i Falun.......så jag kommer hem igen. För även omm jag trivs jätte bra i Mora så är det ju mycket lättare att jobba på hemma plan.....


Japp som jag säger till alla borta bra men hemma bäst // Allt löser sig tillslut man får bara inte vara för otålig......  

Presentation

Omröstning

Tycer du att du har tid med dig själv. Eller tar familj,jobb eller annat dint tid så du glömmer dig själv i farten??
 ja
 nej
 Vet ej.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards